15
سپتامبر

بازسازی چیست و چه تفاوتی با دکوراسیون داخلی دارد؟

بازسازی چیست و چه تفاوتی با دکوراسیون داخلی دارد؟

امروزه با توجه به رشد قیمت ها و تورم موجود در بازار بسیاری از مالکین خانه و یا آپارتمان ها بازسازی و دکوراسیون داخلی خود را بجای تبدیل و خرید خانه یا آپارتمان جدید جایگزین نموده اند. در نتیجه حجم و تعداد بازسازی و دکوراسیون داخلی نسبت به گذشته بیشتر گردیده است و با استقبال بالاتری روبرو می باشد.

در این مقاله سعی بر آن داریم که شما را با مفاهیم بازسازی و دکوراسیون داخلی آشنا نماییم. همچنین تفاوت این دو را برای شما شرح دهیم.

     

بازسازی چیست ؟

بازسازی ساختمان به عملیاتی گفته می شود که شامل کلیه عملیات ساختمانی می باشد و طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد. به زبان ساده تر هدف و نتیجه بازسازی با توجه به عمر بنا، تعمیر و رفع ایرادات معماری و بهینه نمودن فضاها می باشد. همچنین تعمیر آسیب های احتمالی بوجود آمده طی سالیان متمادی می باشد. که ممکن است تغییراتی در فضا بوجود آورده باشد. با توجه به توضیحات بالا به منظور مشخص شدن اشکالات و کاستی های موجود نیاز به استفاده از متخصصین در حوزه های مهندسی عمران و تاسیسات می باشد. که پس از بررسی، سونداژ و تجزیه و تحلیل موارد، نوع و حجم عملیات مشخص می گردد. و برنامه ریزی برای شروع عملیات آغاز خواهد شد.

با توجه به خواست نهایی کارفرما و هماهنگی با تیم بازسازی، متریال مصالح و بخش هایی که نیازمند بازسازی می باشند مشخص خواهد گردید. به عنوان مثال شما نیازمند تغییر متریال کف سالن و یا سایر قسمت ها می باشید. بایستی مورد جاگیزین آن مشخص گردد که شما می خواهید جنس مصالح جایگزین پارکت تمام چوب، سرامیک، لمینت و غیره باشد. و یا تغییر جنس سقف و دیوارها بهمین ترتیب، در نتیجه پس از مشخص شدن موارد و برآورد متراژ و حجم کار هزینه آن نیز مشخص گردد.

نتیجه

تا این قسمت تا حدودی با ظاهر و کلیات بازسازی آشنا شده اید. در مواردی در بازسازی بایستی در قسمت مربوط به انشعابات و تاسیسات ساختمان تغییراتی حاصل گردد. به طور مثال می خواهید جابجایی در آشپزخانه خود انجام دهید و نیاز است. لوله های آب و فاضلاب جابجا گردند در نتیجه نیازمند تخریب در دیواره ها و کف خواهید بود. و پس از آن نیز پس از تعیین وضیعت لوله کشی های موجود در صورتی که نیاز به جاگیزینی با لوله کشی جدید داشته یا نداشته باشند. عملیات تاسیساتی بر روی این قسمت صورت خواهد پذیرفت، که این مورد نیز پس از تخریب و مشاهده عینی هزینه آن مشخص خواهد گردید.

ذکر این نکته ضروری می باشد که برای بازسازی هر قسمت متخصص مخصوص آن قسمت مورد نیاز می باشد. و یک تیم کار بازسازی را انجام خواهند داد و تنها یک فرد قابلیت انجام کلیه کارها را به تنهایی نخواهد داشت. همچنین استفاده از نیروهای آماتور و یا غیر متخصص در امر بازسازی موجب تحمیل هزینه های بالاتری به کارفرمایان به دلیل امکان اینکه در بخش هایی دوباره کاری صورت می پذیرد می باشد. در نتیجه امکان استفاده از یک نیروی متخصص به منظور ادامه کار اجتناب ناپذیر بوده و موجب هدر رفتن سرمایه کارفرما خواهد گردید.

اگر در ابتدا از نیروهای متخصص برای امر بازسازی خود استفاده نمایید باعث صرفه جویی در هزینه های پیش بینی نشده در آینده خواهد گردید. در کنار اینکه نتیجه کار مطابق با عملیات تعریف شده در ابتدای کار می گردد.

هدف از بازسازی چیست؟

به منظور پاسخ به این سوال بایستی گفت که بازسازی همیشه به این معنا نمی باشد. که ساختمان نیاز به تعمیر دارد، در مواردی مالک خانه یا آپارتمان تیازمند ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در منزل خود می باشد. اگر چه در بسیاری از موارد نیز بدلیل تعمیرات و مشکلات بوجود آمده نیاز به بازسازی خواهد بود.

لوله کشی ساختمان و برق کشی و نورپردازی و غیره همگی در مواردی منجر به تخریب و در نتیجه بازسازی خواهد گردید. حال توجه به این نکته بسیار ضروری می باشد که از گذشته گفته شده که خراب کردن بسیار آسان می باشد اما ساخت و زیبا ساختن مشکل است. لذا بایستی مراحل و برنامه ریزی بازسازی بصورت دقیق اجرا گردد تا نتیجه در نهایت مطلوب و دلخواه کارفرما باشد.

دکوراسیون داخلی چیست؟

بصورت خیلی ساده و عامیانه می توان گفت دکوراسیون داخلی به معنای تمامی اجزا، المان ها و آیتم هایی که داخل منزل قرار می گیرند. بخشی از دکوراسیون داخلی محسوب می گردند. سرویس نشیمن، مبلمان، فرش ها، کف پوش ها مانند پارکت چوبی و یا لمینت، پرده ها، سرویس خواب، آیینه کنسول، کمد و غیره همگی شامل دکوراسیون داخلی می باشند. منتها دکوراسیون داخلی تنها شامل موارد ذکر شده نمی باشد. همچنین رنگ دیوارها و یا کاغذ دیواری و نحوه قرارگیری و چیدمان تک تک المان ها در منزل نیز در از وظایف و اهداف دکوراسیون داخلی می باشد.

همانطور که مستحضر می باشید به همان اندازه که چیدمان اصولی موارد ذکر شده و تفکیک فضا ها از یکدیگر به نشاط، کارآمدی و عملکرد بهتر آن ها کمک می نماید، عدم هماهنگی این موارد در کنار رنگ ها، چیدمان و کانسپت کلی استفاده شده نتیجه ای جز دلسردی، خسته کننده بودن فضاها و هدر رفت هزینه کارفرما چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

در نتیجه دکوراسیون داخلی در ارتباط با ظاهر فضا می باشد و در خصوص سازه، نوع آن و متریال ساختمانی دخل و تصرفی ندارد. لذا برای انجام هر چه بهتر آن بایستی از کارشناس و متخصص در این زمینه که قابلیت شناخت انواع سبک های دکوراسیون داخلی مانند روستیک، شبی شیک، فنگشویی و غیره را داشته باشد استفاده نمود.

بازسازیبازسازی

تفاوت کلی بازسازی و دکوراسیون داخلی

قبل تر سعی بر آن شد که دکوراسیون داخلی و بازسازی به طور کامل شرح داده شود و شما را با مفاهیم آن آشنا گردانیم. می خواهیم در ادامه شما را با تفاوت میان بازسازی و دکوراسیون داخلی آشنا نماییم. دکوراسیون داخلی مطابق دنیای مد روز و سلیقه کارفرما تعیین می گردد. و در خصوص المان ها مانور می دهد، حال آنکه بازسازی اغلب به تعمیرات ساختمان معطوف می باشد و با توجه به استانداردهای مهندسی روش و اصول کار تعریف می گردد.

تفاوت در شیوه کار، برنامه ریزی و حتی دقت اجرایی پروژه می باشد. از همین رو برنامه ریزی و نحوه انجام کار این دو مورد به کلی با یکدیگر متفاوت می باشد.

متریال های بازسازی اکثرا متریال های متعارف ساخت ساختمان مانند سیمان، گچ، سرامیک و غیره می باشد. اما از طرف دیگر در دکوراسیون داخلی اغلب وسایل و آیتم ها بصورت خریداری شده می باشد. و یا در خارج از پروژه ساخت آن ها انجام می گردد. در بعضی موارد نیز در محل پروژه با توجه به ابعاد موجود و فضای خاص در محل پروژه اجرا می گردد.

ذکر این نکته نیز ضروری می باشد که دکوراسیون داخلی جزئی از بازسازی بوده و عملیات بازسازی طیف وسیع تری را در خصوص خانه، آپارتمان و کاربری های دیگر شامل می گردد. دکوراسیون داخلی نیاز به مجوز از ارگان و یا سازمان مربوطه خاصی مانند شهرداری نخواهد داشت.

بازسازیبازسازی

مراحل بازسازی

  1. بررسی، تجزیه و تحلیل بخش های مختلف مورد بازسازی در بازدید اولیه
  2. هماهنگی و بررسی طرح نهایی با کارفرما و برنامه ریزی اجرای کار
  3. شروع عملیات بازسازی (تخریب، آماده سازی و در نهایت فینیشینگ کار بر اساس طرح)
  4. اتمام کار و تحویل به کارفرما

هزینه بازسازی

همیشه هزینه کار برای کارفرما بسیار حائز اهمیت بوده و هست از این رو مطابق مراحلی که در بالا شرح داده شده است. می توان با توجه به مشخص بودن فضاهایی که مورد بازسازی قرار خواهند گرفت. و همچنین متریال مورد نظر کارفرما به نتیجه حدودی رسید. حدودی بودن هزینه بدلیل کارها و عملیات پیش بینی نشده ای می باشد که امکان دارد در حین کار به منظور پیش برد عملیات مورد نیاز باشد.

در انتهای کار توجه به این نکته بسیار کاربردی و مهم می باشد. که عملیات بازسازی، زیباسازی و همچنین دکوراسیون داخلی می تواند بوسیله نورپردازی توسط متخصصین جلوه هزینه انجام شده توسط شما را چندین برابر نماید.